Menu Close

Телеоператор

33Телеоператор відображає на кіноплівці події та передачі. Його діяльність дуже подібна на роботу кінооператора, який знімає на кіноплівку передбачені режисером дії або документальні події. Зйомки виконують, щонайменше, одночасно два оператори: провідний оператор, що координує зйомки, і оператор, що виконує практичну зйомку. Окрім камери, основним засобом оператора є світло, від якого значною мірою залежить якість зйомки. Оператор відповідає за технічну і художню якість зображення, композицію, кут зйомки і освітлення, а режисер – за те, що відбувається на знімальному майданчику. У роботі оператора не буває двох однакових робочих днів, бо щодня доводиться знімати різні речі. Перед початком зйомки оператор повинен знати бажання і плани замовника або режисера, якими слід керуватися при підборі кадрів. Велика частина часу витрачається на підготовку знімальних схем і консультації із замовником і режисером, тому що знімальний час дуже дорогий, і його слід використовувати раціонально. До переліку повсякденних дій оператора обов’язково входить підготовка камери та інших технічних засобів до зйомок. Перед тим, як приступити до роботи з камерою, оператор перевіряє її акумулятори, комплектує необхідну апаратуру, а після завершення зйомок складає камеру так, щоб до наступних зйомок її можна було швидко налаштувати. Постійно треба стежити за тим, щоб апаратура була чистою й у робочому стані. В обов’язки оператора входить вирішення питань з освітлення, технічно все може бути і в нормі, але якщо світло неприроднє і падає під неправильним кутом, то зйомка може бути невдалою.
Робота оператора дуже різноманітна і захоплююча, щодня відбувається щось нове.Умови

Робочий час оператора залежить від графіка зйомок. Конкретний час, початок і закінчення не встановлюються. Бувають тижні, коли об’єм роботи значно перевищує 40 годин, а буває й менше. Багатьом операторам важко планувати свій час, тому що необхідність йти на зйомку може виникнути всього за декілька годин до початку зйомок. На підготовку до зйомок витрачається приблизно половина робочого часу, а на власне зйомки – друга половина. На знімальному майданчику кожна хвилина важлива, і оператор повинен діяти дуже обдумано. Розумове навантаження додає роботі оператора непередбачуваності та необхідності бути щохвилини готовим до зміни програми зйомок. Знімальний процес – це робота в команді, і її кожна ланка повинна дуже сумлінно виконувати свою роботу, інакше буде порушено весь робочий ритм, включаючи операторський. Якісний результат забезпечується хорошою співпрацею з акторами, режисером, світло- і звукотехніками.

Необхідні знання, навики та риси характеру

Для роботи оператором необхідні відповідне знання і практичний досвід. Багато операторів набувають навиків безпосередньо на місці. Крім того, необхідно знати і теорію світла. Для роботи оператором необхідні міцне здоров’я, урівноважена психіка, здатність переносити стреси і нетремтливі руки. Терпіння і спокій, а також здатність приймати рішення також дуже важливі, тому що нерідко саме оператор є тією людиною, яка вселяє впевненість всій знімальній команді.

Телеоператор – одна з найцікавіших професій на телебаченні. Вона поєднує в собі творчість і технічні знання. З одного боку, телеоператор повинен знати закони композиції, кольору і світла, а з іншого – необхідне відмінне знання і володіння сучасною цифровою технікою і оптикою.
Робота над прямим ефіром інформаційної програми і зйомка телеспектаклю, трансляція з чемпіонату світу з футболу і вручення премії «Оскар», записування програми «Пісня року» і робота над реаліті-шоу, — ось тільки невеликий екскурс в діяльність телеоператора. І ні для кого не секрет, що хороший, грамотний телеоператор – бажаний гість на будь-якому телеканалі. Телеоператорів завжди не вистачає.
Телеоператори займаються синтетичним видом діяльності, що ввібрав в себе фотографію, живопис, скульптуру, архітектуру, театр. Саме очима операторів глядачі бачать світ, народжений в уяві геніальних сценаристів і режисерів. Крім того, їм доводиться постійно зустрічатися з цікавими людьми і бувати в різних місцях.

Друга людина на знімальному майданчику

Оператор в кіно (якщо, звичайно, йдеться про оператора-постановника) зазвичай є одним з «батьків» картини. Впродовж підготовчого періоду він бере участь у детальній розробці режисерського сценарію, проведенні акторського кастингу, затвердженні разом з режисером ескізів декорацій та іконографічних матеріалів (малюнків, фотографій тощо), пошуку натури (місць, де зніматимуть епізоди фільму) тощо.
У ході зйомок оператор навіть більшою мірою, ніж режисер, бригадир освітлювачів або директор картини, відповідає за технічний бік справи. У його відповідальність, окрім камер і мікрофонів, входить усіляка освітлювальна техніка, спеціальні крани, візки тощо. Оператор контролює встановлення світла у павільйоні, вибір спеціальних камерних об’єктивів тощо. Спеціалісти знають: талановитий майстер здатний зробити прекрасним навіть не дуже фотогігієнічне обличчя, правильно встановивши світло і вибравши потрібні ракурси.

Хронікер епохи

Операторів-документалістів вважають творчою елітою. Знімаючи неповторні миті життя, оператор часто не може попросити учасників важливої події зробити другий і третій дублі, тобто повторити свої слова і вчинки. А тому профі повинен вміти миттєво зорієнтуватися в обстановці і максимально використовувати наявні можливості, що потребує філігранного володіння ремеслом. Але, окрім досконального знання потенціалу камери заняття документальним кіно передбачає поєднання в оператора рис режисера і журналіста.

Прийшов, побачив, зняв

Телебачення можна порівняти з великим конвеєром, що функціонує без зупинок. Операторові доводиться діяти в різних умовах. Сьогодні – він у костюмі і при краватці спокійно знімає прес-конференцію, завтра азартно намагається відобразити хід спортивних змагань, а наступного тижня ризикує життям у гарячій точці. Працюючи в такому надактивному режимі, оператор швидко стає асом своєї справи. Правда, кінооператори нерідко з висоти поглядають на колег з ТБ. Особливо метрів з прославлених студій дратує, коли побудову кадру телевізійники називають картинкою.
Говорячи про особливості операторської роботи на телебаченні, дуже часто найдосвідченіші майстри стоять за стаціонарними камерами у студії. Крім того, в операторських службах великих телекомпаній зазвичай є працівники, які спеціалізуються на тому або іншому виді зйомок. «Я повинен передбачувати думки журналіста, — розповідає оператор одного з телеканалів, — щоб спіймати момент, який йому потрібен, записати необхідні слова того, хто інтерв’юється. Крім того, від професіонала кореспонденти, як правило, чекають так званої монтажної зйомки. Це коли відзнятий матеріал потребує мінімального монтажу. У разі ж невдалих зйомок, наприклад, викликаних охолодженням або запітнінням об’єктиву відеокамери, проблемою з мікрофоном, завжди винен оператор”.
Важливо також відзначити, що дуже часто оператор на телебаченні залежить від журналіста, продюсера, режисера. Тому людям з дуже великими амбіціями і гордим характером, можливо, варто подумати про професію кінодокументаліста.

Необхідні риси

У цій справі не обійтися без вродженого художнього смаку. Звичайно, можна отримати місце на третьорозрядному телеканалі, набивши руку в роботі з професійною камерою і вміючи знімати стандартний набір відеосюжетів. Але, якщо людині не дано бачити прекрасне в оточуючому її світі, відчувати красу у звичайнісінькому пейзажі, то вона навряд чи коли-небудь досягне кар’єрних вершин і відчує задоволення від творчої самореалізації.
Якщо мати бажання розвинути необхідні, то спершу потрібно навчитись добре фотографувати. Це дуже знадобиться під час вступу, адже абітурієнти надсилають на творчий конкурс порт-фоліо фоторобіт за певною тематикою.
Крім того, операторові потрібна хороша фізична форма. Потрібно бути готовим до ненормованого робочого дня, виконання своїх обов’язків в суворих природних умовах, необхідності на своїх плечах тягти досить важку апаратуру. Наприклад, нерідко керівництво не дуже багатого телеканалу, бажаючи заощадити на витратах на відрядження, скеровує в інше місто або країну оператора (без асистента) з тендітною дівчиною-кореспондентом. Природно, впродовж всього відрядження операторові доводиться самому носити камеру, штатив і сумки з апаратурою – не навантажувати ж важкою ношею жінку. У кіно ж апаратура набагато важча від телевізійної (і її більше), так що, якщо продюсер вирішує заощадити на вантажниках, операторові і його асистентам буває, м’яко кажучи, несолодко.

Кар’єра

Не дивлячись на те, що багато державних студій, де колись знімали прекрасні науково-популярні та документальні фільми, сьогодні, скажімо, не процвітають, робота тут може стати початківцю-оператору хорошою школою майстерності й трампліном для професійного росту. Звичайно, не кожен випускник серйозного вузу готовий, нехай навіть недовго, працювати за копійчану зарплату. Тим більше що молодих фахівців охоче беруть на ТБ. Втім, телебачення постійно розвивається, з’являються нові проекти і усюди потрібні досвідчені оператори. Тому перспективи у добре підготовлених енергійних хлопців вельми і вельми привабливі.
У кіно вчорашні студенти починають з асистентських посад. З часом можна дорости до другого оператора, а там і до головного. У світі великого кінематографа величезне значення мають налагоджені особисті зв’язки з досвідченими режисерами, які, як правило, вважають за краще мати справу з перевіреними людьми.
Прекрасне майбутнє молодим і амбітним обіцяють виробництво серіалів і реклама. Грамотний професіонал завжди знайде роботу на ТБ – зйомки серіалу, відеокліпа, реклами тощо. Звичайно, ставки неоднакові – багато залежить від імені, стажу, віку, освіти.

Матеріал із сайту http://www.robota.lviv.ua